Rebecca Manley Pippert
”Det er ikke så afgørende, om vi kan svare på deres spørgsmål eller ej, men i højere grad, om vi lytter til de…
Andagt
Ellen Esmarch Pedersen, ellenesmarch@gmail.com

Vort borgerskab er i himlene.
Filipperbrevet 3,20

Et statsborgerskab fortæller noget om et tilhørsforhold til et bestemt land, og det giver også nogle rettigheder og muligheder. Vi er statsborgere i et land her på jorden, men som kristne har vi også et andet statsborgerskab — vi er himmelborgere.

Bibelen taler endda om, at vort borgerskab er i himlene. Det er altså der, vi egentlig hører til, selv om vi for en tid lever vores liv her på jorden.

Denne sandhed sætter hverdagslivet i perspektiv og kan give os et mere afslappet forhold til det. Du har det fuldkomne liv i vente, og du er løst fra at skulle nå alt i løbet at denne del af dit liv.

Du har ansvar for dit liv her og nu, men du er befriet fra at skulle leve op de krav, som mange mennesker stiller til sig selv og livet: den helt rigtige uddannelse og helst med et højt gennemsnit, der giver adgang til den perfekte karriere, den perfekte familie, det perfekte hus osv.

I stedet for at ligge under for alle disse krav og angsten for ikke at kunne leve op til dem, kan du stå af ræset og i stedet spørge Gud. hvad han har til dig i dette liv? Hvad han vil bruge dig til?

Vi må vente lidt med at tage vores nye hjem helt i besiddelse og udnytte himmelborgerskabet fuldt ud, for Gud har et liv til os her på jorden.

Vores opgave er da at leve med frimodighed i nuet samtidig med, at vi hele tiden holder os for øje, at vi er frelst til et evigt liv sammen med Gud på den nye jord.

Bøn

Himmelske Far! Tak, fordi du ved dåb og tro har gjort mig til himmelborger. Tak, fordi der venter mig et evigt liv uden synd, smerte, nederlag og præstationsangst. Løft mit blik, så jeg ser livet i dag i himmelperspektiv

Andagter fra samme bog:

Af nåde er I frelst

Tak med glæde vor fader

Hold jer ham for øje

Lykkelig den, der har sin glæde ved Herrens lov

Så er du ikke længere træl

 

Ovenlys på præstationsangst, Credo 2007, publiceret med tilladelse.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Emil Solgaard
I min opvækst stødte jeg mest på begrebet ”kald” i forbindelse med missionærkald og præstekald. Jeg tror, det er en ret snæver forståelse af…