Roar Steffensen
Kald det kærlighed er en personlig beretning fra Peru; et af LM’s missionslande gennem mange år.   Med varme o…
Andagt
Bent Larsen: leder af kontaktcenter Arken

"Sandelig, sandelig siger jeg dig: ingen kan se Guds rige, hvis han ikke bliver født på ny" (Joh 3,3).

Der skulle noget mere end en overvindelse til, for at en farisæer opsøgte Jesus. Vi kender ikke Nikodemus' motiv. Måske var det lidt af nysgerrighed. Jesus var jo det store samtaleemne i farisæerkredsen.

Jesu svar til ham har uden tvivl overrasket ham. Det synes, som om Jesus begynder at snakke om noget helt andet: "Du må fødes på ny."

Stram dig an

Lad os forestille os, at Jesus har sagt til Nikodemus:
"Du har virkelig begyndt godt Nikodemus. Du tager det alvorligt med at høre til Guds udvalgte folk. Du tager loven alvorligt og øver dig virkelig på at indrette dit liv efter den. Det er virkelig fint Nikodemus."

"Nu kommer du til mig og spørger, om der er mere, du skal gøre for at få evigt liv! Da vil jeg gerne sige til dig: Prøv at bede seks gange om dagen i stedet for tre. Prøv, om du ikke kan undvære 20 procent til de fattige i stedet for 10 procent. Prøv at faste fire gange om ugen i stedet for to."

Ikke forbedret - helt ny

Den slags tale ville Nikodemus have forstået. Og mange med ham i dag. Ganske vist har jeg gjort nogle ting, der er forkerte. Jeg har ikke altid været, som jeg burde, men i grunden er jeg god, og med lidt alvor skal det nok gå.

Bibelen siger det modsatte: Ganske vist har du gjort et og andet godt, men du selv er i grunden ond. Derfor er det, Jesus siger til os i dag: "Du må fødes på ny."

En kristen er ikke en forbedret udgave af et menneske, men et helt nyt menneske.

"Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!" 2 Kor 5,17.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Flemming Hansen
Jeg har altid vidst, at jeg skulle være ydremissionær, selvom jeg ofte var utilfreds med Gud i min barndom på grund af hans beslutning.  Min…