Hvis du er glad for den luthersk arv, så har Lutheran Study Bible virkelig noget at give. Det er en fuldblods…
Andagt
Hans Erik Nissen

Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: ”Elí, Elí, lemá sabaktáni?” - Det betyder: ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?”
Matthæusevangeliet 27,46

Hvorfor er et frygteligt ord, når det råbes, uden at man får noget svar. Ja, fortabelsen er Guds tavshed.

Ikke så sjældent opleves hans svar mærkelige.

Det er, som om han svarede på noget andet, end det du spurgte om. Du spørger menneskeligt.

Han svarer guddommeligt. Hans svar tilfredsstiller ikke altid vor tanke, men hans svar i hans ord rækker altid hjertet en forunderlig hjælp og trøst. Gennem Skrifterne fører han os ind i sine tanker, og dér finder sjælen hvile. Det betyder langt mere, end hvis Gud gav dig begrundelsen for, hvorfor han handler, som han gør.

Gennem hele sit liv fik Jesus svar på hver eneste af sine hvorfor, men på korset blev det anderledes. Der afløstes spørgsmålet af tørst - ikke alene en legemlig, men også sjælelig tørst.

Nar Gud ikke svarede Jesus, er det, fordi han vil svare dig. Det var egentlig dig, der ikke skulle have svar. Men i sit forhold til Gud stillede Jesus sig der, hvor du skulle have stået.

Langfredag byttede du plads med Jesus. Han tog din for at give dig sin.

Når du ikke synes, at du får svar, så gør du det alligevel. Du får troens svar, som siger, at din himmelske fader både tager og giver, for at du gennem alt, hvad der møder dig, skal have alt med Kristus. Da er du uendelig rig, selv om du føler dig fattig.

Læs også:

1. korsord: Fader

2. korsord: Da Jesus så sin mor

3. korsord: Frels dig selv og os

5. korsord: Jeg tørster

6. korsord: Det er fuldbragt

7. korsord: Betror jeg min ånd

Trykt i: Det er fuldbragt, Logosmedia 2008, gengivet med tilladelse.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Kaj Lindegaard
Kaj Lindegaard fra Herning er blevet en forandret mand, efter at han er gået så aktivt ind i det tværkulturelle arbejde med flygtninge fra d…