Birger Pedersen
I de første 30-40 år af Luthersk Missions virke, var der to øgenavne, som ofte blev brugt om LM. Det ene var ”…
Andagt
Ellen Esmarch Pedersen, ellenesmarch@gmail.com

For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.
Efeserbrevet 2,8

Vi taler om at lade nåde gå for ret og mener dermed, at en, der er skyldig, undgår sin retmæssige straf.

Over for Gud er vi skyldige, og vi står til straf. Men Gud kender ikke til at lade nåde gå for ret.

Guds nåde er, at han lader en anden tage straffen i stedet for os. Nåde er, at Gud i Jesus ikke bare ser bort fra straffen, men renser os, så vi ikke kun er benådede skyldige, men er renset for skyld og gjort skyldfri.

Nåde er, at vi ikke skal gøre os fortjente til noget hos Gud. I stedet må vi række hænderne ud og tage imod Guds gave, som er evigt liv.

Det, der betyder noget, er relationen til Jesus. Ved dåb og tro er du i den livsvigtige relation til ham.

Gud har vendt tingene på hovedet, så det er nåde og ikke præstation, det kommer an på. Det er vores redning!

Bøn

Gud! Tak for frelsens gave. Tak, fordi din nåde er nok, og det ikke er mine gerninger, det kommer an på i mødet med dig. Tak, fordi din nåde ikke kan måles og aldrig hører op.

Andagter fra samme bog:

Tak med glæde vor fader

Hold jer ham for øje

Lykkelig den, der har sin glæde ved Herrens lov

Så er du ikke længere træl

Vort borgerskab er i himlene

 

Ovenlys på præstationsangst, Credo 2007, publiceret med tilladelse.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Finn Sørensen
Finn Sørensen er en af LM’s omkring 160 prædikanter. Han passer ikke ind i den fordom, man måske kunne have om prædikanter: at de er opvokse…