Personligt
Foto James Sabuni

Jeg slukkede for støjen og søgte Gud i stilheden

17/10/2022 / Nicklas Lautrup-Meiner

"Da min kone lå for døden, måtte jeg søge ro for at lytte til Gud," siger James Sabuni, der er redaktør i Soma Biblia.

James Sabuni har været redaktør ved LM’s litteraturmission Soma Biblia (SB) i Tanzania i fem år. Han har ansvar for en lang række udgivelser og andre opgaver, der har til hensigt at vejlede og undervise modtagerne. 

Det gælder blandt andet SB’s pendant til LM-magasinet Budskabet. Magasinet hedder RIZIKI og udkommer fire gange om året med emner såsom ”hvad betyder det, at Jesus er både Gud og menneske”, missionsbefalingen eller at minde læserne om vigtigheden af at huske børn og unges rolle i menigheden.

Målgruppen er præster og evangelister.

Sammen med LM-missionær Philip Bach-Svendsen vurderer han også, hvilke bøger der skal sælges i SB’s butikker, og har også oversat flere bøger, som SB har udgivet.

”Selvom jeg ikke har en præstekrave, laver jeg mange af de ting, som en præst arbejder med. Det er især de unge, jeg har et kald til at arbejde med,” fortæller James, der siden 8. klasse har haft lederansvar i forskellige kristne arbejdsgrene – i syv år også i den tanzaniske pendant til Bibellæser-Ringen.

Hustru havde akut brug for ny nyre

Det ligger James Sabuni på hjerte at minde mennesker om at slukke for mobiltelefon, tv og pc.

Han tænker tilbage på et tidspunkt i sit liv, da han især havde brug for at lukke alting ude for at kunne lytte til Guds ledelse:

Det var i 2015, da hans kone blev syg og havde brug for en ny nyre.

”Vi var ved at opgive alt håb,” husker James, der dengang var i store overvejelser, om han skulle donere den nyre, som hans hustru manglede, med risiko for at både han selv og hans kone kunne dø under operationen.

”Der var mange mennesker, der frarådede mig det. Mine ældre brødre og min farbror støttede mig. Jeg var omgivet af mennesker, som havde deres mening om, hvad jeg skulle gøre, men hvad ville Gud?”

James fandt et roligt sted, hvor han kunne lytte efter Guds ledelse.

”Når der er ro, kan Gud lægge mig noget på hjerte eller minde mig om noget. Nogle gange har jeg tænkt, at jeg vil gøre noget bestemt, men jeg oplever, at jeg ikke kan finde fred i det. Det tager jeg som Guds svar på, at jeg ikke skal gøre det,” siger han og citerer fra Salme 27,4.

”Kun et ønsker jeg fra Herren, kun det længes jeg efter: At bo i Herrens hus, så længe jeg lever, så jeg kan fryde mig over Herrens herlighed og søge svar fra ham i hans tempel.”

James besluttede sig for at donere sin ene nyre. Desværre fik hans kone nyresvigt igen i efteråret 2020 og døde. I februar 2022 blev han gift igen.  
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Mathias Secher Rom
Magtesløs Styrke er en bog, der skal læses langsomt, mens man efterprøver ordet hos sig selv.  Den handler kor…