Personligt
Foto: Bjarne Breum Mogensen

Helligåndens arbejdsbetingelser

04/06/2021 / Ole Solgaard os@dlm.dk

”Der må være nogen, der beder for kolleger og andre,” siger vestjysk sprøjtemaler

Gud vil, at alle mennesker skal frelses ved tro på Jesus. Og det er kun Helligånden, der kan skabe og bevare den tro.

Det er 57-årige Bjarne Breum Mogensen fra Astrup ved Skjern dybt overbevist om. 

”Derfor må jeg jævnligt overveje, hvordan jeg giver Helligånden de bedste arbejdsbetingelser i mit eget og andres liv. Jeg tror, det i høj grad handler om at prioritere bøn og bibel højt i hverdagen. Der må være nogen, der beder for andre, hvis Helligånden skal have gode vilkår i deres liv,” mener han.

Kolleger og missionærer trænger til forbøn

Derfor står han til hverdag op i god tid, inden han skal på arbejde. Her beder han for hver enkelt af sine kolleger, sin familie, alle LM’s internationale missionærer og for Sædding Efterskole, der ligger i nabosognet.

”Guds modstander er strategisk og forsøger ofte at ramme frontpersonalet. Derfor har missionærer brug for særlig forbøn,” forklarer han den del af sin prioritering.

Bjarne ser det også som et kald at bede for sine kolleger hver dag. Han ønsker at have en god relation til dem og kunne møde dem med næstekærlighed i praksis.

Han arbejder som sprøjtemaler og trives godt med det. 

Bibelen bliver brugt

Derhjemme har Bjarne og hans kone, Tove, gennem årene haft det princip, at der dagligt bliver læst fra Bibelen. Dermed har deres fire børn i sin tid også fået mulighed for at møde Bibelen, både direkte og via andagtsbøger.

”Børn må mærke, at Jesus og Bibelen er det klippefaste i forældrenes liv. På den måde kan vi give dem Bibel-tillid med i bagagen,” siger parret, der nu også har tre børnebørn.

Tove og Bjarne har desuden en rolle som ”bedsteforældre” for de lokale LMU’ere.

”Det er et stort under, når unge mennesker tror og følger Jesus. Ansvaret for deres tro og deres valg i livet er vi fritaget for. Vores opgave er bare at bede og være tilgængelige for samtale,” siger Bjarne.

Det er desuden en berigelse for Bjarne, når han jævnligt også åbner Bibelen med henblik på at forberede sig til en bibeltime i juniorklubben eller et LM-møde.

Og så beder han Helligånden om at bruge det til noget, der bærer frugt.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Martin de Lange
Da den sydafrikanske missionær Martin de Lange og hans familie bliver kaldet til at være missionærer i Tyrkiet…