Bruger TikTok til at fortælle børn om mission

TikTok illustrationsbillede
"Med TikTok kan man lynhurtigt kommunikere en besked ud, tilføje musik og tekst på en lille video og dermed give den en helt anden stemning end på Facebook," fortæller missionær Anju Raja Bak-Skovenborg. Foto: Getty Images.

Ungt missionærpar i Cambodja går nye veje for at vække interesse hos børn og teenagere for missionsarbejdet. På en profil på det sociale medie TikTok deler de små videoklip fra deres dagligdag

03/06/2022 / Karin Borup Ravnborg; kbr@dlm.dk

Hvorfor ikke bruge de sociale medier til at fortælle de helt unge om livet som missionær?

Sådan tænker parret Anju og Mika Raja Bak-Skovenborg, der er Luthersk Missions nyeste udsendinge i Cambodja.

Derfor har de under navnet Team Raja oprettet en profil på platformen TikTok, som bliver særligt brugt af børn og teenagere.

Vil gerne nedlægge fordomme blandt unge om mission

Formålet er gennem små videoklip fra hverdagen at give de unge en interesse for mission.

Det fortæller Anju Raja Bak-Skovenborg, som siden januar har været udsendt sammen med sin mand til byen Battambang i det nordvestlige Cambodja.

"Vi vil gerne inspirere børnene og teenagerne til mission på samme måde, som når en missionær eller volontør kommer på besøg i en junior- eller teenklub."

"Det her er vores måde at gøre dem nysgerrige på, hvad det vil sige at være missionær - og forhåbentlig kan det være med til at fjerne nogle fordomme hos dem," siger hun.

Missionærpar har ikke tidligere erfaring med at bruge TikTok

TikTok er særligt populær blandt de yngre mediebrugere som underholdningsplatform, hvor man kan se sjove videoer, udfordre hinanden i dansekoreografier eller dele såkaldte "lifehacks" - små tips til hverdagen.

Missionærparret har ikke tidligere erfaring med at bruge TikTok, men de kender en del til platformen, er begge kreative med video og billeder og vil gerne bruge deres kreativitet i formidlingen.

"Med TikTok kan man lynhurtigt kommunikere en besked ud. Man kan tilføje musik og tekst på en lille video og dermed give den en helt anden stemning end på Facebook," fortæller Anju Raja Bak-Skovenborg.

Forældre: Snak med jeres børn om brugen af mediet

Missionæren håber, at de med deres nye TikTok-profil kan være med til at give de unge blod på tanden til at udforske verden og måske en dag selv få lyst til at rejse ud til en tjeneste i mission.

Hun anbefaler dog forældre, at man snakker med sine børn om brugen af mediet og eventuelt gør brug af funktionen forældrekontrol, da man i sit videofeed kan få vist upassende indhold.

> Følg missionærparret på TikTok ved at scanne QR-koden herunder:

Anju Mika 1Anju Mika 2

 

Tilføj kommentar
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.