Personligt

Troen på Jesus voksede frem lidt efter lidt

28/4/2020 | Kaja Lauterbach, kl@dlm.dk
Iranske Afarin kom til asylcenteret i Hviding som ateis. Da hun blev opfordret til at være tolk ved nogle Al Massira-kurser i kristendom, spirede troen på Jesus frem

”Hver eneste dag har jeg adgang til Jesus. Jesus svigter aldrig dem, der er svage og alene, men er som et skjulested, hvor jeg kan finde ly.”

Det siger Afarin Davoudi, der kom til Danmark som flygtning fra Iran den 4. marts 2019. Dengang betegnede hun sig selv som ateist og ville ikke have noget med religion at gøre, men har siden lært Jesus at kende som sin frelser.

I oktober sidste år fik hun opholdstilladelse i Danmark, men alligevel er hendes liv meget usikkert.

Kurdiske kristne inviterede med på lejr

35-årige Afarin voksede op i det sydlige Iran og kom til Hviding Asylcenter i marts 2019.Alle, der bor på asylcentrene, har en praktikopgave. Afarin havde lært engelsk på universitetet i Iran og havde brugt det som arbejdssprog, og derfor arbejdede hun som tolk mellem engelsk og farsi på Center Hvidings kontor og klinik. 

Men derudover holdt hun sig mest for sig selv, bortset fra at hun deltog i sprogundervisning på et meget elementært niveau i Ribe. 

Men en dag kom en kurdisk kvinde, som hun kendte lidt fra sprogundervisningen, og spurgte, om hun ville hjælpe med oversættelse hjemme hos hende og hendes mand.

”Jeg gik med hende. De havde besøg af en mand, der hedder Jens Rosenberg, og de ville gerne tale om kristendom, men havde brug for hjælp,” siger Afarin, der fortalte dem, at hun ikke selv havde nogen religion.

To dage senere inviterede det kurdiske par Afarin med på tværkulturel sommerlejr i juli måned i Løgumkloster.

”Jeg var ikke kristen, men tog med, fordi jeg var alene og gerne ville have selskab,” siger hun.

”Det var mit første møde med kristendommen, og jeg havde aldrig været i et kristent fællesskab før.”

Tolk til farsi på Al Massira-kursus

Tilbage på asylcenteret efter sommerlejren blev Afarin kontaktet af Jens Rosenberg, der er formand for Luthersk Mission i Ribe.

Hver uge indbyder han asylansøgere til et Al Massira-kursus i kristendom, og han havde brug for en tolk mellem engelsk og farsi.

”Jeg ville gerne gøre det så godt som muligt og lavede derfor en masse research for at lære kristendommen og kristne begreber at kende,” siger Afarin og fortæller, at hun brugte forskellige hjemmesider, læste i Bibelen, talte med kristne og så videoer på YouTube.

Og lidt efter lidt voksede troen på Jesus frem i hendes hjerte.

En del af Al Massira-materialet er nogle film, hvor mennesker fortæller deres vidnesbyrd om, hvordan de er kommet til tro. Dem har Afarin på sin telefon, og hun vender tilbage til dem igen og igen.

”Når jeg ser dem, bliver jeg opmuntret til at læse i min bibel og lære Jesus bedre at kende,” siger hun og fingererer ved det lille guldkors, hun har i en kæde om halsen.

Opholdstilladelse og derefter dåb 

Midt i denne proces var Afarin til samtale med immigrationsmyndighederne, og i august fik hun opholdstilladelse i Danmark for et år. 

”At jeg fik opholdstilladelse i Danmark, under et halvt år efter jeg var kommet til landet, var for mig som ny kristen et tegn på, at jeg kunne fortsætte,” siger hun og tilføjer:

”En, der ikke tror, kan måske ikke forstå det, men for mig var det som en gave fra Jesus.”

Opholdstilladelsen var imidlertid ikke det eneste store, der skete for Afarin i efteråret 2019.

Den 10. november blev hun døbt i Ribe Domkirke, og tre uger senere flyttede hun til Hillerød, hvor hun går på sprogskole og nu er en del af Hillerød Frimenighed.

”Jeg er så taknemmelig over, at jeg har fået lov at opleve, hvordan de kristne er en stor familie. Jeg kendte ingen, da jeg flyttede til Hillerød, men kristendommen hjælper mig med at lære mennesker at kende.”

Artiklen har været bragt i Tro & Mission 08/2020

Af Helmer Olsen

Jørn Bech har stået i spidsen for LM-kredsen i Svaneke i mere end 25 år.

”Det har været en god og velsignet tid i tillidshvervet som formand. Det har både min...

Bog: Tro med sko på
Andreas Kammersgaard Ipsen
Hvad er tro? Hvordan tror man? Hvad betyder det helt konkret at tro? Og så tro på Jesus oven i købet – hvad be...