Personligt

foto: Jamal Taya

Jeg er klar til at tjene Gud

26/9/2014 | Kaja Lauterbach
Intet slår den dag, da jeg kom til tro på Jesus som min frelser

Ali Jamal Taya er født i Irak, men har boet i Danmark, siden han var ni år.

Da familien kom til Danmark, gik de alle i kirke, men Ali Jamal Taya syntes, at det var kedeligt og holdt op med at komme.

Efter nogle år begyndte han at drikke alkohol, og efterhånden blev han fanget i et misbrug af forskellige narkotiske stoffer.

Hans mor var i mellemtiden kommet med i en bibelkreds, der blev ledet af tværkulturel konsulent i LM Enok Sørensen. Hun spurgte en dag sin søn, om han ikke skulle tilbage til Jesus, men det mente han ikke, at der var nogen grund til.

Bange for Satan

Ali Jamal Taya fik efterhånden rigtig mange problemer – også økonomiske – og han begyndte at bede til Gud, men han følte ikke, at der skete noget. Derfor bad han sin mor om at bede for sig.

”Jeg lovede Gud, at jeg ikke ville tage stoffer mere, men søge ham. Men allerede samme aften gik jeg ud og købte nye stoffer. Min krop forlangte det simpelthen,” siger han og tilføjer, at det er umuligt at stoppe sådan et misbrug uden Guds hjælp.

En aften blev han rigtig, rigtig bange. Ali Jamal Taya fortæller, at han følte, at Satan var lige bag ham. Han turde ikke kigge sig tilbage, men skyndte sig hjem, mens han mumlede: ”Jesus, Jesus.”

”Så sagde jeg det klogeste, jeg har sagt i hele mit liv. Nemlig: Gud, jeg er træt af mit liv – hjælp mig til at ændre det. Og lad din vilje ske i mit liv.”

Den værste dag blev den bedste

Den bøn forvandlede den værste dag i Ali Jamal Tayas liv til den bedste. Han fik en dyb fred i hjertet. Alle byrder, al smerte og depression forsvandt, og han måtte bare prise Gud.

”Jeg havde et stykke tid fået nogle andagter på sms. Dem fik jeg en pludselig trang til at læse. Før havde jeg syntes, at det var uhyggeligt at læse, at Jesus elsker mig, men nu blev mine øjne åbnet, så jeg kunne forstå det – og jeg begyndte at græde af fuldendt glæde,” siger han.

Gud hjalp ham ud af misbruget

Ali Jamal Taya tog på afvænning i seks måneder. Gud hjalp ham igennem, så han blev stoffri. Han læste meget i sin bibel og havde kontakt med Enok Sørensen, der var en god åndelig støtte.

Han begyndte at gå til LMU i Herning, og den 17. marts 2013 blev han døbt i LM Kirken i Herning. Fra sommeren 2013 tog han på 10 måneders bibelskoleophold på Luthersk Missions Højskole.

Jesus betyder alt for Ali Jamal Taya. Han kan ikke leve uden han – og hans liv vil være helt tomt uden ham.

”Jeg tænker ikke på fremtiden. Men jeg stiller mig til rådighed for at se, hvad Gud vil bruge mig til,” siger han.

”En ting er sikker: Jeg vil tjene Gud på en eller anden måde.”

Forkortet udgave af artikel trykt i Tro & Mission nr. 18/2013

Af Ole Solgaard

19-årige Daniel Hans Munk fra Aabenraa er glad for at være kristen. Og han sætter stor pris på det kristne fællesskab. Men der må ikke gå for meget ”kaffeklub” i det,...

Forside af bogen "Således elskede Gud"
Per Bøndergaard
Da jeg åbnede bogen for første gang, må jeg indrømme, at jeg tænkte ved mig selv: Skal alle 3,16-vers i Bibele...