Ungdomslederkursus i Peru

De unge i Peru er vildt positive, men mangler bibelsk forankring, oplevede LMH-lærer

05. november 2013 /

Offervillighed i tjenesten, nøjsomhed og taknemmelighed. Det kan kristne i Danmark lære af kristne i Peru.

Det mener lærer på Luthersk Missions Højskole Daniel Burgdorf, der var på besøg i landet fra 26. september til 15. oktober.

Et besøg hos en præst, der var flyttet til Puno ved Titicacasøen gjorde et stort indtryk på Daniel Burgdorf.

"Han er flyttet til 'Ud­kants­peru', og det er virkelig et kæmpeoffer. Vi er magelige og snotforkælede ud over alle grænser," siger han.

"Og så skal vi virkelig være taknemmelige for, at vi er vokset op med en evangelisk tone i forkyndelsen."

Tjenesten bliver "burde-agtig"
Weekenden før Daniel Burgdorf rejste til Peru, havde han holdt bibeltimer ved Lands Ungdoms Leder Kursus i Danmark, og det første, han var med til i Peru, var ungdomslederkursus med 25 deltagere i Arequipa.

25 unge var samlet til lederoplæring. Diego Valero er præsident for den nationale evangeliske kirke og medvirkede ved LM's landsmøde. Han og flere missionærer underviste.

LMH-læreren understreger, at han kun har 20 dages oplevelser at basere sine indtryk og fornemmelser på, men det er hans meget klare vurdering, at de unge er "helt vildt positive".

"Men der er i den grad brug for sund bibelsk forankring. De tænker meget på at komme længere ud, men det bliver meget hurtigt 'burde-agtigt' - dårlig samvittighed, der driver i tjenesten," siger han.

Selvransagelse: Hvad har vi vores sikker i?
Der er store kontraster i Peru fra indkøbscentre a la Fields til fattige slumkvarterer, og den rige vestlige verden er meget attraktiv for de peruanske unge. Det er en af de helt store udfordringer, som Daniel Burgdorf fornemmer, at de står over for.

"Image betyder meget – især for piger – ligesom for mange danske unge," siger han.

En dag var han og Rolf Leinum oppe ved statuen Cristo Blanco ved Juliaca. Hele vejen op ad bjerget var der tegn på ofringer til naturguder, og bag Kristusstatuen, hvor de mener, Kristus ikke ser dem, var der tegn på forbandelsesofringer. Den tydelige sammenblanding af traditionel naturreligion og så Jesus som den ekstra sikkerhed førte til selvransagelse.

"Hvad har vi vores sikkerhed i? Vores helt store fare er materialismen," mener han. 

Tilføj kommentar