Tro, tvivl og frelsesvished

Foto: Mand, der tvivler
For den, som er ramt af den plagsomme tvivl, er det voldsomt hård, skriver Henrik Nymann Eriksen (Foto: iStockPhoto).
Nyt nummer af Budskabet rækker hjælp i forhold til sandheds-tvivl og frelses-tvivl

12. april 2017 / Ole Solgaard, os@dlm.dk

Magasinet Budskabet er netop udkommet med et tema om Tro, tvivl og frelsesvished. Nummeret er tilgængelig for abonnenter her …

Hensigten med temaartiklerne er at give hjælp til, at troen må blive godt forankret i det, der står fast, når alt andet vakler.

Vær ærlig om tvivl - uden at dyrke den

Mange - om ikke alle - kristne kender til, at troen kan blive udfordret af tvivl. Enten tvivl på, om kristendommen i virkeligheden er sand og troværdig, eller tvivl på, om ens egen tro er ægte nok.

”At den komfortable tvivl findes, må ikke få os til at bagatellisere den plagsomme tvivl. For den, som er ramt af denne tvivl, er det voldsomt hårdt. Det er det, hvad enten det føles som et frit fald ned i et sort hul eller som en lille orm, der sidder og gnaver i hjertet hele tiden. Derfor skal vi tage tvivlen alvorligt både hos os selv og andre.”

Sådan skriver Henrik Nymann Eriksen, der er forstander på Luthersk Missions Højskole, i sin artikel, der kan læses gratis her. Han giver ikke nemme løsninger, men peger på væsentlige forhold, som kan være til hjælp i den situation. Han lægger op til at være ærlig om sin tvivl – uden at dyrke den.

Er frelsesvished mulig?

Et par artikler tager fat på nogle spørgsmål om frelsesvished: Giver det begreb stadig mening? Er det i det hele taget muligt eller ønskeligt at have frelsesvished? Hvornår er den i så fald sund? Og hvad er egentlig grundlaget for en sådan vished?

Terapeut og højskolelærer Ellen Esmarch Pedersen kommer i sin artikel ind på det. Hun skriver: ” Vores frelse afhænger ikke af, om vi har vished eller ej. Den ligger heldigvis uden for os selv og afhænger af Jesus, og det han har gjort for os.”

Det følges op af sognepræst Per Munch, der skriver sådan her om grundlaget for visheden:

”Min frelsesvished grunder sig ikke på min tro, min bøn, min bibellæsning osv., men ene og alene på, at Jesus har gjort mig ren og retfærdig for Gud. Min egen retfærdighed er krøllet, hullet og fyldt med snavs. Men Jesu retfærdighed er fuldkommen og uforanderlig, og den bliver tilregnet os ved tro.”

Læs mere

Nummeret indeholder også meget andet. Blandt andet har vicegeneralsekretær Carsten Skovgaard-Holm skrevet artiklen: Både synder og retfærdig – en mærkelig befriende virkelighed, og frimenighedspræst Bent Houmaa Jørgensen har skrevet om Evangeliets kraft i tjeneste og hverdagsliv.

Hele Budskabet 2/2017 kan læses online her af abonnenter i bladportalen på denne hjemmeside. Har du ikke abonnement, kan du via samme link se, hvordan du får det.

Tilføj kommentar