En masse frivillige er engageret i LM’s tværkulturelle arbejde. Men der er altid brug for ekstra hænder.
Det er muligt at være med både som enkeltperson, familie eller som menighed.

Kontakt de tværkulturelle konsulenter:

Vestdanmark;
Enok Sørensen, tlf. 2512 4199, E-mail: es@dlm.dk

Syddanmark;
Else Wiwe, tlf. 2578 6267, E-mail: ew@dlm.dk

Østdanmark;
Claus Kristensen, tlf.9399 1447, E-mail: ck@dlm.dk

Teenager hjælper flygtningepige med lektier

Emilie Kofod sammen med flygtningepige, som hun hjælper med lektier
Emilie og Maya har stor glæde af hinanden. Foto: Enok Sørensen.
"Det er mega godt. Jeg kan bedre forstå Emilie end min lærer," fortæller palæstinensiske Maya om sin danske lektiehjælper

09. juni 2017 / Karin Borup Ravnborg: kbr@dlm.dk

En gang om ugen besøger 14-årige Emilie Kofoed fra Skjern 10-årige Maya fra Palæstina og læser lektier sammen med hende.

Det har de gjort nu i snart to år – til stor glæde for begge piger, fortæller de.

”Emilie hjælper mig ikke bare med at lave lektierne, men også med at forstå det,” siger palæstinensiske Maya, der går i en modtageklasse på Kirkeskolen i Skjern.

En spændende udfordring af være lektiehjælper for en flygtning

For Emilie, der går i 8.klasse på Skjern Kristne Friskole, er det en spændende udfordring at være med til at hjælpe en pige fra et andet land.

Hun hørte om behovet for lektiehjælp ved et møde i Luthersk Missions teenklub i Skjern og sagde ja til at være med.

Når de to piger mødes tirsdag eftermiddag, begynder de med at se på, hvilke lektier Maya har for, og så tager de fat på dem.

”I begyndelsen kunne det godt være lidt svært at forstå hinanden, men det går meget bedre nu,” fortæller Emilie.

Hun synes indimellem, at enkelte af Mayas lektier kan være en udfordring, især hvis det er noget, hun ikke selv har lært. Men det er også godt, for så lærer hun noget ved at skulle hjælpe hende.

Hun hjælper mig til at forstå alting meget bedre

Maya er lykkelig for sin danske lektiehjælper.

”Det er mega godt. Hun hjælper mig til at forstå alting meget bedre. Jeg kan bedre forstå Emilie end min lærer, for min lærer snakker så hurtigt.”

Ud over lektierne taler pigerne også sammen om skolen, om venner, familie og andre hverdagsting.

Det er Maya glad for, for det hjælper hende til at forstå, hvordan man for eksempel lever sammen i familien og fejrer fødselsdag i Danmark.

Giver en større viden om fremmede kulturer

Emilie lærer rigtig meget af at komme hjem til Maya og hendes familie, som er muslimer.

”Det er spændende at lære noget om deres kultur, og hvad den betyder for dem. Her til sommer skal Maya til at gå med tørklæde. Så får vi en snak om det,” fortæller Emilie.

Det giver hende en større viden, som hun kan bruge i skolen, når hun skal til at skrive opgave i samfundsfag og religion.

Derfor vil hun gerne opmuntre andre teenagere til at gøre det samme og blive lektiehjælper for en ung flygtning.

”Vi har det også bare rigtig hyggeligt sammen. Det er lidt ligesom at have fået en ekstra familie,” fortæller hun

---

​Mayas navn er opdigtet af hensyn til familiens sikkerhed. Hendes rigtige navn er kendt af redaktionen.

Læs mere om LM’s tværkulturelle arbejde her.

Har du også lyst til at blive lektiehjælper for en flygtning? Så kontakt en af LM’s tværkulturelle konsulenter.

 

Tilføj kommentar