Kager og syltetøj med et formål

Foto: Kage- og syltetøjssalg på Esajasskolen
Som afslutning på bageugen var der forældrekaffe, hvor man kunne købe kager og syltetøj med hjem. (Foto: Esajasskolen)
I SFO’en på Esajasskolen har børn og voksne bagt og syltet for at samle penge ind til skolebøger til udsatte børn i Fjendeskoven i Cambodja

04. november 2016 / Kaja Lauterbach: kl@dlm.dk

10.000 kroner til skolebøger til børnene i Fjendeskoven i Cambodja.

Det er resultatet af, at alle – både børn og voksne - i SFO’en på Esajasskolen i Hvidovre har knoklet i uge 43.

De har bagt og lavet syltetøj, og det hele er blevet solgt til fordel for det undervisningsprojekt, som LM’s missionærer har været med til at starte op i det udsatte område.

I samarbejde med en lokal folkeskole får 50 børn basal skoleundervisning, og man håber snart at kunne udvide projektet til også at omfatte andre grupper.

Det passer fint for en skole at samle ind til skolebøger

Foreningen Børns Vilkår har i en årrække haft en kampagne over hele landet, der hedder Bag for en sag. Herigennem vil de gerne inspirere børn til at hjælpe børn.

Det koncept er inspirationen til Bageugen i SFO’en på Esajasskolen, fortæller pædagog Hanne Kristoffersen, der var primus motor for projektet.

”På Esajasskolen har vi imidlertid valgt at samle ind til skolebøgerne til Cambodja, fordi det er et formål, der er naturligt og passer fint til en skole som os,” siger hun.

En anden grund til at de valgte at samle ind til Cambodja, er at to pædagogmedhjælpere i SFO’en er tidligere volontører for LM i landet.

Muffins, aroniabær, havtorn og æbler

I alt har børn og voksne i Esajasskolens SFO bagt 375 muffins og en masse pizzaboller og pølsehorn og lavet 100 glas syltetøj af aroniabær, havtorn og æbler. Bærrene har de selv været ude at plukke.

Fredag var der forældrekaffe som afslutning på ugen, og her kunne de købe kager og syltetøj med hjem.

Hanne Kristoffersen fortæller, at de undervejs har talt lidt om Cambodja, men mest om at være fattig.

Forældrene var meget positive over, at deres børn lærer at give

Hun fortæller, at børnene gik virkelig op i det – både i resultat og i projektet undervejs.

”Og de var med til at presse forældrene, så vi fik solgt mere: ’Du skal da købe det, jeg har været med til at bage/lave!’,” siger hun.

Det var nu ikke så svært at få dem til, oplevede hun.

”Forældrene var meget positive. De synes, at deres børn skal lære at være med til at give, og lære, at vi i Danmark har i overflod sammenlignet med andre.”

 

Tilføj kommentar