Israels rolle i Guds frelsesplan

Cover Buskabet 4/2020
Blandt bibeltro lutherske kristne ses forskelligt på, om – eller på hvilken måde - Israel efter Jesu første komme fortsat har en særlig rolle i Guds frelsesplan med verden.
Bibelen er klar – også om Israels plads i frelsesplanen. Men desværre får bibeltro kristne noget forskelligt ud af teksterne. Her kan Budskabets temaartikler i nr. 4 2020 måske være en hjælp til afklaring

25. september 2020 / Ole Solgaard, os@dlm.dk

Landet og folket Israel har ofte givet anledning til debat og stor bevågenhed. De aktuelle politiske spændinger i Israel sætter følelser i kog over hele verden. Også teologisk er synet på Israels rolle i dag vanskeligt for kristne at blive enige om.

Der er blandt bibeltro lutheranere enighed om, at Gud gennem udvælgelsen af Abraham, Isak og Jakob gjorde Israel til sit ejendomsfolk, som dermed fik en særlig rolle. Men der ses forskelligt på, om – eller på hvilken måde - Israel efter Jesu første komme fortsat har en særlig rolle i Guds frelsesplan med verden.

Det er baggrunden for, at magasinet Budskabet i det nyeste nummer har valgt at fokusere på, om Israel har en særstilling i Guds frelsesplan nu og fremover. Målet er, at man som læser bliver klædt på til selv at reflektere videre over, hvad Bibelen egentlig siger om emnet.

Debatten om landområdet og de politiske problemstillinger bliver derimod ikke behandlet i nummeret.

Tre vinkler

Christian Canu Højgaard, der er ph.d.-studerende ved Dansk Bibel-Institut, giver et indblik i, hvorfor Israel blev udvalgt som Guds folk, og hvilken rolle folket havde før Kristus. Artiklen kan læses gratis her.

Derefter skitserer frimenighedspræst Kristoffer Enevoldsen, hvad uenigheden om Israels fortsatte rolle går ud på – og hvilke begrundelser der generelt præger de forskellige tolkninger.

Endelig tager lærer på Luthersk Missions Højskole Christian Maymann den bibelteologiske lup frem og kigger på, hvordan de nytestamentlige tekster om Israel kan læses og forstås.

”Bibelen er klar – også om Israels plads i frelsesplanen. Men desværre får bibeltro kristne noget forskelligt ud af teksterne. Vi håber, at temaartiklerne kan være en hjælp til afklaring”, skriver redaktionen i sin præsentation.

-----------------

Magasinet indeholder også artikler om konspirationsteorier, alderdommens muligheder, tro og helbredelse, evangeliecentreret praksis og meget andet.

Hele Budskabet 4/2020 kan læses online her af abonnenter. Har du ikke abonnement, kan du via samme link se, hvordan du får det.

Tilføj kommentar