Hundredvis af mennesker lærte Jesus at kende

Foto: Jesus-filmen
Evangelisterne besøgte flere landsbyer i området. Hver eftermiddag var der friluftsmøde med prædiken og lovsang, der blev efterfulgt af visning af Jesus-filmen
Et evangelisationsfremstød i kystområdet i det sydlige Tanzania første til, at 28 blev døbt, 117 tog imod Jesus, og 240 fik lægehjælp

25. november 2016 / Kaja Lauterbach: kl@dlm.dk

500 mennesker, der fik evangeliet om Jesus forkyndt, 117, der tog imod Jesus som deres frelser, og 28, der blev døbt.

Det var de målbare resultater af et evangelisationsfremstød i kystregionen syd for storbyen Dar es Salaam.

Fremstødet fandt sted fra den 16.-23. oktober som et samarbejde mellem LM's litteraturmission Soma Biblia, 27 evangelister fra Msasani New Life in Christ Fellowship, evangelisten Elistosha Mnzava og få medlemmer fra den ganske lille lokale kirke i byen Nyamwage.

Det var også her, de 28 mennesker blev døbt den efterfølgende søndag. Det fortæller Ole Malmgaard, der er teamleder for Luthersk Missions udsendte i en video på Facebook.

”Det var fantastisk at være med til,” siger han.

De nydøbte fik hver en bibel og en sangbog, og alle, der tog imod Jesus, er sat i kontakt med de lokale kirker, der følger op. 

Friluftsmøder med prædiken, lovsang og Jesus-film

Evangelisterne besøgte flere landsbyer i området. Hver eftermiddag var der friluftsmøde med prædiken og lovsang, der blev efterfulgt af visning af Jesus-filmen.

Det fortæller Alex Mtui fra Soma Biblia i en rapport om fremstødet.

Om formiddagen gik nogle evangelister på husbesøg, mens andre stod for samtaler, rådgivning og bøn for syge og besatte.

Muslimer kom tættere og tættere på

I området, hvor fremstødet foregik, bor der mange muslimer, og da man gerne ville undgå konfrontationer med dem, blev friluftsmøderne holdt på kirkens grund.

Imidlertid gjorde kraftige højttalere, at prædiken og lovsang kunne hører langt væk, og det trak en del mennesker til.

”De første dage var det hovedsagelig kristne, der kom, men nogle muslimer lyttede på afstand, og de kom tættere og tættere på og de sidste dage deltog de,” fortæller Alex Mtui.

Besatte blev sat fri gennem forbøn

Ud over muslimerne er der også mange i det sydlige Tanzania, der dyrker naturreligion, og rapporten fortæller, at mange af de mennesker, der kom, var bundet af afgudsdyrkelse og heksekunst.

Da evangelisterne ved af erfaring, at det ikke nytter at prædike Guds ord, hvis man ikke tager sig af de åndelige problemer, der holder folk bundet, var der et team, der særligt tog sig af forbøn for de besatte.

Hver dag var der nogle, der blev udfriet, står der i rapporten.

Medicinsk hjælp mod en lang række sygdomme

Den åndelige hjælp gik hånd i hånd med lægelig hjælp.

To af evangelisterne var uddannet henholdsvis sygeplejerske og læge og sammen med et team fra et hospital gav de behandling for en række sygdomme som malaria, orm, kønssygdomme, øjensygdomme og diabetes.

I alt 240 mennesker fik medicinsk hjælp.

Hjælp til dem, der allerede var kristne

Ved siden af evangelisation over for ikke-kristne ønskede de tilrejsende evangelister også at styrke kirken og tilbød derfor seminarer for lokale kristne og kirkeledere.

I en af landsbyerne skal der bygges en ny kirke.

Alex Mtui fortæller, at en af de nydøbte nemlig stillede jord til rådighed, så man kan bygge en kirke. Evangelisterne er nu gået i gang med at ansøge myndighederne om byggetilladelse.

Tilføj kommentar