Forældre og bedsteforældre på skolebænken

Foto: Generationsdag på Sædding
Undervisningslokalerne på Sædding Efterskole var propfyldte på generationsdagen 12. oktober. (Foto: saedding.dk)
Karsten og Olav Mouridsen fulgte en skoledag sammen med deres søn og sønnesøn Niels, der går på Sædding Efterskole nu. De sammenligner med deres egen efterskoletid

17. oktober 2018 / Kaja Lauterbach, kl@dlm.dk

”Vi er helt misundelige på de elever, der går på Sædding Efterskole.”

Det siger Karsten og Olav Mouridsen efter at have deltaget i generationsdagen på Sædding Efterskole den 12. oktober.

Karsten og Olav Mouridsen er henholdsvis far og bedstefar til Niels, der er elev på Sædding nu.

”Vi kan tydeligt mærke, at lærerne elsker at undervise og at være sammen med de unge mennesker," siger de.

Udvidet forældredag betød propfyldte lokaler

Generationsdagen er en udvidet forældredag, hvor Sædding Efterskole inviterer forældre, bedsteforældre og søskende til at være med, så de kunne få en fornemmelse af, hvordan efterskolelivet er i 2018.

Det betød, at undervisningslokalerne var propfyldte, og selv om det gav nogle begrænsninger, gav det et godt indblik i, hvad eleverne går og foretager sig, mener Karsten Mouridsen.

I år var det tiende gang, skolen indledte efterårsferien med en generationsdag.

Fra almindelig skoleundervisning til linjefag

Karsten og Olav har begge selv gået på efterskole - Karsten var elev på Sædding i 1988-89, og Olav gik på Løgumkloster Efterskole i 1962-63. Det var dengang, drengene gik om vinteren og pigerne om sommeren.

De bemærker begge, at undervisningen på efterskole har ændret sig meget. Fra at være almindelig skoleundervisning det meste af tiden, til at de unge nu kan vælge sig ind på linjer med specielt fokus på ting som sport, musik, samfundsfag og bibelundervisning.

Da Niels' far Karsten gik på Sædding, var der kun normal skolegang og så nogle fællestimer om lørdagen ved enten forstander eller en udefra.

Bedstefar Olavs ophold på LME var kun på fem måneder, men til gengæld indeholdt hans skoleskema ti undervisningstimer om dagen – og fire om lørdagen.


Niels synes, bedstefars skoleskema fra Løgumkloster Efterskole i 1963-63 ser ret voldsomt ud.

De unge får værktøjer til at leve i verden

De tre gerationer deltog blandt andet i en engelsktime ved generationsdagen.

Karsten lagde mærke til, at de unge ikke bare sidder og terper gloser, men at undervisningen er bygget op over relevante ting, der sker i verden.

”Jeg tror, det er godt. Det er med til at give dem nogle værktøjer – både åndeligt og samfundsmæssigt – så de kan få endnu mere fast grund under fødderne og finde deres egen tilgang til verden. I min årgang skulle vi mere selv finde vores ståsted,” siger han.

”Jeg er dybt imponeret og inspireret over det faglige niveau, som jeg synes er meget højt,” siger Olav.

Tilføj kommentar