En kristen tror, at Gud styrer og leder alt

Foto: Omslag Budskabet
Sognepræst Jens Ole Christensen fortæller om sine egne erfaringer med Guds ledelse igennem et livsforløb (iStockPhoto).
Hvordan kan man søge Guds vejledning i sin hverdag? Og hvordan tolker man de omstændigheder eller tilskyndelser, man støder på?

06. december 2019 / Ole Solgaard, os@dlm.dk

Indimellem hører man kristne mennesker fortælle om en vanskelig proces, der fik et overraskende godt udfald. I den forbindelse bruges af og til udtryk som: ”Gud gjorde det sådan, at …” eller ”Gud lagde det til rette, så …”

Det kan hos andre afføde en reaktion som: ”Jo, men hvad nu hvis processen havde fået et tilsyneladende elendigt udfald … var Gud så ikke med i det?”

”Hvordan leder Gud os?” er netop temaet i det nyligt udkomne nummer af magasinet Budskabet. Her sættes nogle kritisk spørgende refleksioner i gang i forhold til gængse vaneformuleringer om Guds ledelse.

Guds vejledning og vores ansvar

Ph.d.-studerende Christian Canu Højgaard peger på nogle bibelske eksempler på, hvordan Gud har ledt mennesker på rette vej.

Det bemærkes blandt andet, at profeten Nehemias i Det gamle Testamente aldrig fik direkte svar fra Gud, men at han var så grundfæstet i Skrifterne, at han alligevel kunne finde vejledning til at håndtere vanskelige situationer.

Spørgsmålet om, hvordan forholdet mellem Guds vilje og vores eget ansvar er i forskellige valgsituationer, belyser Peter Søes, der underviser på Menighedsfakultetet, ud fra en dogmatisk vinkel. Her pointerer han, at ”Guds forudviden ikke ophæver vores eget ansvar for de beslutninger, vi træffer.”

Der er også en personlig beretning af sognepræst og tidligere generalsekretær i LM Jens Ole Christensen, der fortæller om sine egne erfaringer med Guds ledelse igennem et livsforløb.

………….

Magasinet indeholder også artikler om det lille barns tro, ventetiden til Jesu genkomst samt boganmeldelser og meget andet.

Læs for eksempel Anton Bech Braüners artikel Er det arrogant at være dogmatisk? – den er frit tilgængelig her.

Hele Budskabet 5/2019 kan læses online her af abonnenter. Har du ikke abonnement, kan du via samme link se, hvordan du får det.

Tilføj kommentar