Den mudrede skamfølelse

Foto: Masker, Budskabet
”Masken tilslører ikke blot. Den af-slører også. Det forstår vi måske bedst, hvis vi nu ser på Guds masker!” skriver Leif Andersen. (Foto: SensorSpot)
Skam er en udbredt følelse. Også blandt kristne. Det emne tager Magasinet Budskabet fat på i nummer 4, 2018, der lige er udkommet. Her er temaet nemlig "Den mudrede skamfølelse"

12. oktober 2018 / Ole Solgaard, os@dlm.dk

Skam er en udbredt følelse. Også blandt kristne. Måske går man rundt med sådan en lidt uklar, mudret følelse af, at der bare er så meget, der ikke er godt nok. Så man tør ikke stå ved, hvordan man egentlig er. Idealerne – i forhold til Gud, andre og en selv – er svære at leve op til.

Den mudrede skamfølelse er netop temaet nummer 4/2018 af magasinet Budskabet, der lige er udkommet.

Skam er, når jeg føler mig forkert

”Skam og skyld er ikke det samme, men de optræder ofte sammen. Skyld er relateret til en handling; noget, du har gjort forkert. Skam er relateret til selvopfattelsen, så du tror, du selv er en fejl, pointerer højskolelærer og terapeut Ellen Esmarch Pedersen i sin temaartikel.

” … Derfor er det også sundt at have skyldfølelse, når vi har gjort noget forkert … Skammen er derimod forbundet med min identitet og med min historie," siger hun videre.

"Den skam, der er nedbrydende i vores liv, må vi forsøge at komme til rette med på en måde, så vi ejer den, i stedet for at den ejer os."

Er masker hykleriske eller gavnlige?

Lektor på Menighedsfakultetet Leif Andersen reflekterer i gratisartiklen fra dette nummer over, hvorvidt ”masker” og ”facader” er hykleriske eller gavnlige.

”Masken tilslører ikke blot. Den af-slører også. Det forstår vi måske bedst, hvis vi nu ser på Guds masker!” skriver han med henvisning til Luthers tanke om, at Gud skjuler sig gennem masker, også kaldet korsteologi.

” … Korsteologi formår at hvile i og glæde sig over Guds fred og nåde, også selv om der er kaos og ufred inde i mig selv,” siger Leif Andersen.

Evangeliet til den skamfyldte

Børge Haahr Andersen, der er rektor på Dansk Bibel-Institut, nævner i sin artikel eksempler på, hvordan han selv har oplevet skam. Artiklen fremhæver nogle af de bibelske aspekter med hjælp til mennesker, der kæmper med en nedbrydende skamfølelse.

”Vores inderste identitet og stolthed må være, at vi er så elskede af Gud, at han ofrede det bedste for os.  Sig ikke, at du ikke er noget, for Kristus valgte menneskelivet og korset for at købe dig tilbage til hans evige verden!” skriver Børge Haahr Andersen.

Læs mere …

Magasinet indeholder også artikler om rigdom, ægthed, frisættelse, hellig hverdag, klimaforandringer, kristent fællesskab, afkald, og meget andet.

Hele Budskabet 4/2018 kan læses online her af abonnenter. Har du ikke abonnement, kan du via samme link se, hvordan du får det.

Tilføj kommentar