Anmeldelse

Bare Jesus ikke havde sagt at

Steve Timmis
LogosMedia
168 sider, 149,95 kroner
Mirjam Sjælland

Har du et yndlingsvers i Bibelen, du ofte vender tilbage til? Denne bog handler i så fald ikke om det vers. Den udfolder de mindst attraktive Jesus-ord, og måske også de mindst citerede, så vi ikke længere kan bortforklare og formindske dem. 

Sidst jeg anmeldte en bog, havde jeg lyst til at læse den igen! Denne gang stoppede jeg midt i forordet og genovervejede, om jeg havde lyst til at læse videre. Konklusion efter endt læsning: Den kan ikke anbefales, hvis du ikke vil forstyrres! Det håber jeg dog, at du vil!

Jeg vil give tre appetitvækkere, som jeg håber, kan få dig op af stolen!

Elsk dine fjender! ”Vend den anden kind til! Giv din kjortel og din kappe væk! Hvis vi ikke gør det, lever vi, som om Jesus aldrig havde eksisteret! ”

Fornægt dig selv! ”At følge Jesus er i virkeligheden ensbetydende med at opgive retten til selve livet. Når jeg vælger at følge ham, opgiver jeg al kontrol og selvbestemmelse og accepterer, at han måske vil kalde mig til at lide, lade mig mishandle eller ligefrem dø. Dette og intet andet er, hvad det vil sige at være kristen.”

Bliv ikke vred! ” Vores vrede viser, at vi tilbeder noget andet end Jesus.”

Tre provokerende ord fra Jesus, som udfordrer os! 

I vores tid er det jo slet ikke in at lade sig trampe på eller fornærme! Og der må vel være en grænse for, hvor langt jeg skal strække mig over for andre, som behandler mig dårligt? Eller hvad? Og skal Gud nu også bestemme over mine følelser? 

Gud ske tak og lov. Alle områder af mit liv er underlagt Guds frelsende omsorg og nåde. Og her og nu kalder han os til at leve i lyset af det øjeblik, hvor Jesus kommer igen. Uanset hvad vi må sige nej til eller ofre her og nu, er det for intet at regne i forhold til det liv, der venter os på den nye jord. 

Må Gud blande sig i dit liv? Ønsker du del i hans velsignelse ved at følge i Jesu fodspor? Vil du risikere at læse bogen? Det er dit valg! 
Jeg tror, at jeg bliver nødt til at læse den igen …
 

Bragt i Tro & MIssion 19/2017

Tilføj kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Mathias Bruun
Mathias Bruun fra Aarhus har i seks år døjet med kronisk hovedpine i alvorlig grad. Der var en langsom bedring undervejs, men for et år side…